PrimaRowery.pl
Ponad 20 lat doświadczenia w branży rowerowej.
 x 
Twój koszyk jest pusty

search
PARAMETRY

Kategoria
Producent
Zakres cenowy
-
Materiał ramy
Rozmiar koła
Amortyzacja
Ilość biegów
Rozmiar ramy (w calach)
Hamulce
Oświetlenie
Bagażnik i koszyk
Kolor ramy
Rodzaj ramy
Reset

Jak wybrać rower do miasta?

Po pierwsze: koła 26 lub 28 cali

Duże koła 28 cali ułatwiają jazdę, zwiększają stabilność i zmniejsz czają  opory toczenia. Standardowe koła 26 cali dają rowerowi większą zwinność, łatwiej taki rower też przywieść windą lub samochodem i  łatwiej dobrać rozmiar roweru dla osób niższych.

Po drugie: budżet

Od tego zależy czy rower miejski będzie na aluminiowej ramie, ile może mieć biegów, czy będzie posiadł amortyzacje, oświetlenie zasilane z dynamo itp. Itd. Przy budżecie do (umownego) 1000zł rower będzie miał nie więcej niż 3 biegi,  zwykle stalową ramę, oświetlenie zasilane z klasycznego dynamo lub bateryjne. Raczej też nie będzie miał amortyzatorów. Powyżej  1000 zł zaczynają się rowery posiadające coraz więcej rozwiązań  ułatwiających  użytkowanie.  Rowery „wszystkomające”, zaczynają się od około 1600zł.

Po trzecie: wyposażenie


Amortyzacja:

W rowerach miejskich jest to zwykle amortyzowany widelec przedni  i/lub amortyzowana sztyca siodła (rura siodła).  O ile amortyzowana rura siodełka (potocznie amortyzowane siodełko) wpływa tylko na komfort jazdy (ważne zwłaszcza w przypadku problemów z kręgosłupem) to amortyzowany widelec przedni poza zwiększeniem komfortu, ograniczeniem przenoszenia drgań i uderzeń na ręce, wpływa także na pewność prowadzenia a co za tym idzie na bezpieczeństwo.

Stosowanie amortyzatora przedniego wskazane jest zwłaszcza w przypadku sztywniejszych ram aluminiowych. Poza ceną do wad amortyzatora należy zaliczyć większy ciężar w stosunku do widelca sztywnego (więcej o 1-2 kg). W modelach rowerów w cenie poniżej 1000zł należy liczyć się z użyciem podstawowych wersji amortyzatorów zapewniających względną skuteczność i często niezbyt trwałych.


Oświetlenie:

Może być to klasyczne dynamo napędzone przez oponę, oświetlenie bateryjno-diodowe polecana w przypadku sporadycznego użytkowania roweru po zmroku oraz coraz częściej stosowane zasilanie z dynama umieszczonego w przedniej piaście. To rozwiązanie przy minimalnie większych oporach toczenia i niewielkim wzroście ciężaru daje duża ilość prądu przez cały czas i niezależnie od warunków.


Ilość biegów: 

Zwykle od 1 do 7 choć zdarzają się rowery miejskie z większą ilością biegów. Przerzutki mogą być klasyczne zewnętrzne z wiolotrybem z tyłu jak i częściej stosowane, schowane w tylnej piaście w postaci przekładni planetarnej (np. Shimano Nexus lub SRAM). To drugie rozwiązanie mimo ze droższe jest polecane do roweru miejskiego ze względu na odporność na zanieczyszczenia, praktycznie bezobsługowość i bezawaryjność a co za tym idzie brak problemów w codziennym użytkowaniu.

Rowery jednobiegowe to tradycyjne rowery nie posiadające żadnej możliwości zmiany przełożenia i wyposażone w torpedo z możliwością hamowania pedałami.

Najpopularniejsze rowery posiadają napęd  3 biegowy realizowany przez przekładnie planetarną w tylnej piaście. Sprawdza sie w typowej eksploatacji miejskiej, w stosunku do jedno-biegówek ułatwiają ruszanie, zwiększają maksymalna prędkość i umożliwiają podjechanie pod łagodniejsze wzniesienia.

„Arystokracja” rowerowa posiada 7 do 9 biegów w postaci przekładni planetarnej schowanej w tylnej piaście.  Jest to rozwiązanie dużo droższe ale zapewniające dużo większy zakres przełożeń pozwalających na szybsza jazdę, podjazdy pod bardziej strome wzniesienia lub eksploatacje roweru w lekkim terenie. Uwaga: przypadku napędów 7-9 biegowych nie zawsze jest możliwość hamowania  pedałami.

Rowery 6 lub więcej biegowe (jak np. Lille 3) mogą mieć także przerzutki zewnętrzne, rozwianie stosowane w rowerach turystycznych i górskich. Zaletą przerzutek zewnętrznych jest niszczy koszt niż w przypadku przerzutek "schowanych" w piaście i możliwy większy zakres przełożeń. Wadą jest dużo większa podatność na zabrudzenie, uszkodzenie i trudniejsza eksploatacja.


Rama: aluminiowa lub stalowa

W rowerach miejskich jest to zwykle rama stalowa lub aluminiowa.  Ramy aluminiowe zmniejszają ciężar roweru (o 1-3kg), zwiększają sztywność a co za tym idzie zmniejszają straty energii i są odporne na korozje. Tańsze i cięższe (nie zawsze!) ramy stalowe maja większą zdolności do tłumienia drgań wiec często są polecane do rowerów bez amortyzacji. Największą wadą ramy stalowej w rowerze miejskim jest podatność na korozje, zwłaszcza w miejscach gdzie została uszkodzona powłoka lakiernicza przez np. kamienie lub otarcia. O co w mieście nie trudno.


Rozmiar ramy:

Temat rzeka... Ilu fachowców tyle porad. A prawda jest taka że rower miejski ma geometrię uniwersalna i ze względu na raczej wyprostowaną pozycje nie ma zwykle potrzeby dopasowywania roweru co do cala. Rozmiar ramy to nic innego jak długość rury podsiodłowej, wiec nie mówi wiele o wielkości całego roweru i często modele z ramą 21 cali są mniejsze (krótsze) niż inne modele z ramą 18 cali.

Najważniejsze zasady:
Osoby niższym wzroście (poniżej 165cm) powinny szukać roweru na ramie 15-17 cali, raczej też na kole 26 cali.
Osoby wysokie (powyżej 175-180cm) powinny szukać ram minimum 19 cali.
Rowery droższe maja większe możliwości regulacji (regulowany kąt mostka kierownicy) wiec łatwiej uzyskać optymalną pozycje.
W pełni wyprostowaną pozycję można uzyskać na rowerach w typie holenderskim i rowerach posiadających regulacje zarówno wysokości jak i kąta mostka kierownicy.

W doborze właściwego rozmiaru mogą pomóc też te tabele.


Waga roweru

W tym temacie jest chyba najwięcej nieporozumień i błędnych wyobrażeń. Często pojawiają się pytania o rower z amortyzacją, kilkoma biegami, bagażnikiem, błotnikami, oświetleniem na dynamo i koniecznie ważący nie więcej niż 15kg. Tak. Takie cuda tylko w katalogach nieuczciwych sprzedawców/producentów podających wagę roweru bez osprzętu. Zapewne da się takie cudo skonstruować. Używając karbonu, lekkich stopów i osprzętu z najwyższej półki. Tyle ze nie będzie on kosztował do 2000zł. 20 tyś może nie starczyć. Ale po co? Jeśli rower nie będzie noszony na 3 piętro to 2-3 kilo więcej nic w normalnej eksploatacji nie zmieni. Uwielbiane holenderki potrafią ważyć 25kg.

Typowe wagi w pełni wyposażonych rowerów (błotniki, oświetlenie, bagażnik):
Podstawowe rowery jedno biegowe na stalowej ramie: 16-17kg
Rowery trzybiegowe na stalowej ramie i kole 28: 17-18kg
Rowery 3/7 biegowe na aluminiowej ramie, z amortyzacją, kole 28 z oświetleniem w piaście: 17-20 kg
Sa to wagi orientacyjne, różnice +/- 1kg. Często droższe rowery (np. za 2tyś) są cięższe z powodu zastosowania solidniejszych komponentów (mocny bagażnik "turystyczny", pełne błotniki) i bogatszego wyposażenia (dynamo, amortyzatory).

 

 

Ta strona używa cookie i innych technologii.
Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Regulamin i polityka prywatności, pliki cookie. wiem, zamknij