Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Regulamin i polityka prywatności» wiem, zamknij

Rowery miejskie szosowe górskie CTB MTB trekkingowe górskie i holenderskie. fotografia Opole. Kross Giant Mexller Bingo Zeger Grand Cossack Saveno Raleigh.

PrimaRowery.pl Ponad 20 lat doświadczenia w branży rowerowej.

PrimaRowery.pl

 x 
Twój koszyk jest pusty

search
PARAMETRY

Kategoria
Producent
Zakres cenowy
-
Materiał ramy
Rozmiar koła
Rodzaj ramy
Amortyzacja
Ilość biegów
Rozmiar ramy (w calach)
Kolor ramy
Rodzaj hamulców
Oświetlenie
Bagażnik i koszyk
Reset

Jak wybrać rower do miasta?

Po pierwsze: koła 26 lub 28 cali

Duże koła 28 cali ułatwiają jazdę, zwiększają stabilność i zmniejsz czają  opory toczenia. Standardowe koła 26 cali dają rowerowi większą zwinność, łatwiej taki rower też przywieść windą lub samochodem i  łatwiej dobrać rozmiar roweru dla osób niższych.

Po drugie: budżet

Od tego zależy czy rower będzie na aluminiowej ramie, ile może mieć biegów, czy będzie posiadł amortyzacje, oświetlenie zasilane z dynamo itp. Itd. Przy budżecie do (umownego) 1000zł rower będzie miał nie więcej niż 3 biegi,  zwykle stalową ramę, oświetlenie zasilane z klasycznego dynamo lub bateryjne. Raczej też nie będzie miał amortyzatorów. Powyżej  1000 zł zaczynają się rowery posiadające coraz więcej rozwiązań  ułatwiających  użytkowanie.  Rowery „wszystkomające”, zaczynają się od 1600zł.

Po trzecie: wyposażenie


Amortyzacja:

W rowerach miejskich jest to zwykle amortyzowany widelec przedni  i/lub amortyzowana sztyca siodła (rura siodła).  O ile amortyzowana rura siodełka (potocznie amortyzowane siodełko) wpływa tylko na komfort jazdy (ważne zwłaszcza w przypadku problemów z kręgosłupem) to amortyzowany widelec przedni poza zwiększeniem komfortu, ograniczeniem przenoszenia drgań i uderzeń na ręce, wpływa także na pewność prowadzenia a co za tym idzie na bezpieczeństwo.

Stosowanie amortyzatora przedniego wskazane jest zwłaszcza w przypadku sztywniejszych ram aluminiowych. Poza ceną do wad amortyzatora należy zaliczyć większy ciężar w stosunku do widelca sztywnego (więcej o 1-2 kg). W modelach rowerów w cenie poniżej 1000zł należy liczyć się z użyciem podstawowych wersji amortyzatorów zapewniających względną skuteczność i często niezbyt trwałych.


Oświetlenie:

Może być to klasyczne dynamo napędzone przez oponę, oświetlenie bateryjno-diodowe polecana w przypadku sporadycznego użytkowania roweru po ciemku i coraz częściej stosowane zasilanie z dynamo umieszczonego w przedniej piaście. To rozwiązanie przy pomijalne większych oporach toczenia i niewielkim wzroście ciężaru daje duża ilość prądu niezależnie od warunków.


Ilość biegów: 

Zwykle od 1 do 7 choć zdarzają się rowery z większą ilością biegów. Przerzutki mogą być klasyczne zewnętrzne z wiole trybem z tyłu jak i częściej stosowane schowane w tylnej piaście w postaci przekładni planetarnej (np. Shimano Nexus lub SRAM 3). To drugie rozwiązanie mimo ze droższe jest polecane do roweru miejskiego ze względu na odporność na zanieczyszczenia, praktycznie bezobsługowy i bezawaryjność jak i brak problemów w codziennym użytkowaniu.

Rowery jednobiegowe to tradycyjne rowery nie posiadające żadnej możliwości zmiany przełożenia i wyposażone w torpedo z możliwością hamowania pedałami.

Najpopularniejsze rowery posiadają napęd  3 biegowy realizowany przez przekładnie planetarną w tylnej piaście. Sprawdza sie w typowej eksploatacji miejskiej, w stosunku do jedno-biegówek ułatwiają ruszanie, zwiększają maksymalna prędkość i umożliwiają podjechanie pod łagodniejsze wzniesienia.

„Arystokracja” rowerowa posiada 7 do 9 biegów w postaci przekładni planetarnej schowanej w tylnej piaście.  Jest to rozwiązanie dużo droższe ale zapewniające dużo większy zakres przełożeń pozwalających na szybsza jazdę, podjazdy pod bardziej strome wzniesienia lub eksploatacje roweru w lekkim terenie. Uwaga: przypadku napędów 7-9 biegowych nie zawsze jest możliwość hamowania  pedałami.

Rowery 6 lub więcej biegowe (jak np. Lille 3) mogą mieć także przerzutki zewnętrzne, rozwianie stosowane w rowerach turystycznych i górskich. Zaletą przerzutek zewnętrznych jest niszczy koszt niż w przypadku przerzutek "schowanych" w piaście i możliwy większy zakres przełożeń. Wadą jest dużo większa podatność na zabrudzenie, uszkodzenie i trudniejsza eksploatacja.


Rama: aluminiowa lub stalowa

W rowerach miejskich jest to zwykle rama stalowa lub aluminiowa.  Ramy aluminiowe zmniejszają ciężar roweru (o 1-3kg), zwiększają sztywność a co za tym idzie zmniejszają straty energii i są odporne na korozje. Tańsze i cięższe (nie zawsze!) ramy stalowe maja większą zdolności do tłumienia drgań wiec często są polecane do rowerów bez amortyzacji. Największą wadą ramy stalowej w rowerze miejskim jest podatność na korozje, zwłaszcza w miejscach gdzie została uszkodzona powłoka lakiernicza przez np. kamienie lub otarcia. O co w mieście nie trudno.


Rozmiar ramy:

Temat rzeka... Ilu fachowców tyle porad. A prawda jest taka że rower miejski ma geometrię uniwersalna i ze względu na raczej wyprostowaną pozycje nie ma zwykle potrzeby dopasowywania roweru co do cala. Rozmiar ramy to nic innego jak długość rury podsiodłowej, wiec nie mówi wiele o wielkości całego roweru i często rowery z ramą 21 cali są mniejsze (krótsze) niż te z ramą 18 cali.

Najważniejsze zasady:
Osoby niższym wzroście (poniżej 165cm) powinny szukać roweru na ramie 15-17 cali, raczej też na kole 26 cali.
Osoby wysokie (powyżej 175-180cm) powinny szukać ram minimum 19 cali.
Rowery droższe maja większe możliwości regulacji (regulowany kąt mostka) wiec łatwiej uzyskać optymalną pozycje.
W pełni wyprostowaną pozycję można uzyskać na rowerach w typie holenderskim i rowerach posiadających regulacje zarówno wysokości jak i kąta mostka kierownicy.

W doborze właściwego rozmiaru mogą pomóc też te tabele.


Waga roweru

W tym temacie jest chyba najwięcej nieporozumień i błędnych wyobrażeń. Często pojawiają się pytania o rower z amortyzacją, kilkoma biegami, bagażnikiem, błotnikami, oświetleniem na dynamo i koniecznie ważący nie więcej niż 15kg. Tak. Takie cuda tylko w katalogach nieuczciwych sprzedawców/producentów podających wagę roweru bez osprzętu. Zapewne da się takie cudo skonstruować. Używając karbonu, lekkich stopów i osprzętu z najwyższej półki. Tyle ze nie będzie on kosztował do 2000zł. 20 tyś może nie starczyć. Ale po co? Jeśli rower nie będzie noszony na 3 piętro to 2-3 kilo więcej nic w normalnej eksploatacji nie zmieni. Uwielbiane holenderki potrafią ważyć 25kg.

Typowe wagi w pełni wyposażonych rowerów (błotniki, oświetlenie, bagażnik):
Podstawowe rowery jedno biegowe na stalowej ramie: 16-17kg
Rowery trzybiegowe na stalowej ramie i kole 28: 17-18kg
Rowery 3/7 biegowe na aluminiowej ramie, z amortyzacją, kole 28 z oświetleniem w piaście: 17-20 kg
Sa to wagi orientacyjne, różnice +/- 1kg. Często droższe rowery (np. za 2tyś) są cięższe z powodu zastosowania solidniejszych komponentów (mocny bagażnik "turystyczny", pełne błotniki) i bogatszego wyposażenia (dynamo, amortyzatory).